Loading...
Δευτέρα 29 Ιούλ 2019
Εγκληματικά επιπόλαιος ο χειρισμός της Πατρών Πύργου
Κλίκ για μεγέθυνση

Του Νίκου Ι. Νικολόπουλου (*)

Σε ποια ευρωπαϊκή χώρα θα μπορούσε η νεοεκλεγείσα κυβέρνηση να κυρώσει υπογραμμένες κρατικές συμβάσεις της προηγουμένης;

Και όμως συμβαίνει «εν Ελλάδι»… Για 100 χιλιόμετρα εθνικής οδού δημιουργείται ένα παράδοξο δημοκρατικό γεγονός και ένα κακό προηγούμενο.

Όλοι συμφωνούμε ότι το κράτος έχει συνέχεια και επίσης ότι κάθε νέα λαοπρόβλητη κυβέρνηση έχει το δικαίωμα να κάνει το δικό της προγραμματισμό.

Σε καμία περίπτωση όμως δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή η πλήρης ασάφεια που επικρατεί σχετικά με το μέλλον της Πατρών – Πύργου, ήτοι τα πολλά και αναπάντητα ακόμα ερωτηματικά που δημιουργεί η διαφαινόμενη πρόθεση της κυβέρνησης να επαναδημοπρατήσει το έργο.  Η νέα Κυβέρνηση, τώρα, πάει για νέο προγραμματισμό. Και ναι μεν μπορεί να έχει το απόλυτο δίκιο-ποιος θα ήθελε να αρχίσει ένα έργο χωρίς προοπτικές ολοκλήρωσης, που θα ξόδευε χρήμα και θα άφηνε σκαμμένη άσφαλτο; Η πλήρης αβεβαιότητα που επικρατεί γύρω από τις προθέσεις της κυβέρνησης και το μέλλον της Πατρών – Πύργου, δεν μπορεί να συνεχιστεί. Πάνω και από τον Υπουργό Υποδομών, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός είναι αυτός που πρέπει να εγγυηθεί την κατασκευή του δρόμου και μάλιστα, χωρίς αλλαγή των χρονοδιαγραμμάτων, αλλά και χωρίς τον παραμικρό κίνδυνο απώλειας κοινοτικών κονδυλίων για το συγκεκριμένο έργο.  Αν θα πάει και άλλο πίσω η Πατρών-Πύργου τότε είναι πλέον βέβαιο, ότι η περιοχή της Δυτικής Ελλάδας  θα υποστεί μια μεγάλη θυσία στον βωμό πολιτικών σκοπιμοτήτων, αφού μέχρι σήμερα όλοι φώναζαν στην προηγούμενη κυβέρνηση ότι καθυστερούσε αδικαιολόγητα την έναρξη του έργου, ενώ είναι και σχεδόν βέβαιο ότι το έργο θα απενταχθεί από το ΕΣΠΑ και θα χαθούν περί τα 300 εκατ. ευρώ εγκεκριμένης χρηματοδότησης. Εφόσον «εν τοις πράγμασιν» επιβεβαιωθούν οι προθέσεις της Κυβέρνησης Μητσοτάκη, τότε ναι, θα σηματοδοτήσουν μία πολύ σοβαρή και αρνητική εξέλιξη, που μάλιστα θα εγείρει πολλά και σοβαρά ερωτήματα.

Και πέραν πάσης αμφιβολίας ή αντιπολιτευτικής λογικής, θα είναι ένα τεκμήριο αναχρονισμού το να μην αποτελούν τα δημόσια έργα μια αυτόνομη υπόθεση, ανεξάρτητα από κυβερνήσεις, κόμματα, δίκτυα επιρροής, παραταξιακούς ανταγωνισμούς.

Ενδεχομένως με έναν ανάδοχο να αποφεύγεται ο κατακερματισμός  των εργασιών, να  μειώνονται οι πιθανότητες αστοχιών και καθυστερήσεων και γενικότερα να απλοποιείται ο τρόπος κατασκευής του έργου και έτσι να μπορούμε να προσβλέπουμε στην παράδοση του χωρίς χρονοτριβή.

Αλλά ποιος θα μπορεί να μιλά για κράτος δικαίου, όταν οι προσφυγές στα ανώτατα ελληνικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια προκαταβολικά θα καταδικάζουν τις αυταρχικές και εύνομες παρεκτροπές των κυβερνητικών αξιωματούχων;

Έστω και την ύστατη στιγμή ας καταλάβουν οι «νέοι φωστήρες» ότι αν ακυρωθούν οι συμβάσεις και μαζί τους αν ακυρωθούν τα έργα τότε θα χαθούν εκατομμύρια ευρώ, θα χαθεί η κοινοτική χρηματοδότηση που έφθανε στα 293 εκατομμύρια ευρώ, θα βρεθούμε μπροστά σ’ ένα δικαστικό κυκεώνα και θα καταβληθούν κάμποσα εκατομμύρια ευρώ και αποζημιώσεις στους εργολάβους που έχουν αναλάβει το έργο.

Αξίζει τέλος να υπενθυμίσουμε πως όταν το 2014 ακυρώθηκε ο διαγωνισμός για το έργο, τότε έλεγαν ότι θα το δημοπρατήσουν σε ένα χρόνο και όμως φθάσαμε στο 2019 χωρίς να έχουν υπογραφεί όλες οι συμβάσεις. Αυτό θα γίνει και τώρα  και επιπλέον οι μεγάλες εκπτώσεις που έφθασαν στο 50% αν το έργο επαναδημοπρατηθεί ενιαίο, τότε  ότι οι εκπτώσεις όλα προεξοφλούν ότι  θα είναι πολύ μικρότερες, και άρα η ζημία θα είναι μεγάλη, μαζί με ένα κύμα προσφύγων στα εθνικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια.

(*) Ο Νίκος Νικολόπουλος είναι Πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος και επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «ΝΕΑ ΠΑΤΡΑ»

© Copyright 2013 - 2019 ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΔΗΜΟΚΡΑΤΕΣ, ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΟΣ